Skal jeg bruge affiliate til min webshop?

Kan det betale sig for mig at bruge affiliate netværk til min webshop, eller koster det mig penge?

Selv om min kernekompetence er Analyse og optimering, så sparrer jeg ofte med mine kunder i forhold til mange emner indenfor online marketing. Et af emnerne jeg får spørgsmål til nu og da er omkring brugen af affiliate marketing. Kan det betale sig? Mister jeg penge? Tager de mine pladser? Det er rigtig gode spørgsmål, så jeg vil gerne fortælle mine overvejelser med brugen af affiliate markedsføring.

Affiliate markedsføring – hvad er det?

Inden vi går til svarene vil jeg kort fortælle om affiliate netværk og -markedsføring. Affiliate markedsføring betyder at du tilmelder din webshop til et affiliate netværk. Her kan hjemmesideejere tilmelde sig dit program, og vil så hjælpe dig med at skaffe kunder. Hver gang en anden hjemmeside skaffer dig et salg betaler du et fast beløb eller en procentsats af omsætningen for det konkrete salg. Affiliate netværket får også en andel, og det du samlet set betaler skulle selvfølgelig gerne være mindre end det du tjener.

Hvorfor er affiliate marketing godt?

Jeg synes affiliate markedsføring er super smart i rigtig mange tilfælde. Som webshopejer får du foræret salg fra andre, og du betaler kun en andel af dit overskud. Du tjener altså stadig penge på salget, og kan på den måde vækste forretningen.

Vigtige overvejelser inden brug af affiliate

1. Må der bruges AdWords?

Du kan tillade affiliate netværket at de må lave AdWords direkte til dit site. Husk her at Google kun viser én annonce for hvert domæne. Så i værste tilfælde kan det betyde at dine egne annoncer ikke bliver vist, hvis annoncørerne bruger de samme søgeord. Hvis du slet ikke benytter AdWords annoncering kan det bedre betale sig at bruge et AdWords bureau til at varetage denne annoncering for dig.

2. Udkonkurrerer de mig på Google?

En fornuftig tanke er om du vil blive udkonkurreret på søgemaskinerne, fordi affiliates nu jagter de samme søgeord som dig. Og ja, det kan godt ske. Et godt eksempel er teleselskaberne der ikke har mange placeringer i forhold til affiliate-sites. Flere af Googles oprydninger arbejder virksomhedens sag (og det vil Panda opdateringen helt sikkert også), men derfor kan der godt stadig blive konkurrence.

Mit råd er umiddelbart at hvis du har få produkter, så sørg for at sætte dig godt på alle oplagte placeringer før du går i gang med affiliate. Hvis du har mange produkter, så har du formentlig ikke fokus på dem alle, og her kan affiliates hjælpe dig med at sikre at salget havner hos dig, dog mod et mindre fee.

3. Hvad skal jeg give i affiliate fee?

Vær ikke nærrig. Kort og godt. Hvis du vil have salg fra denne kilde, så skal du også give noget for det. Hvis du kun giver 40 kr. for et salg, så er det begrænset hvor mange der vil hjælpe dig og arbejde for din sag. Men giver du derimod 20% af omsætningen og gennemsnitsomsætningen er over 1000 kr., så kan du forvente mere loyale og arbejdssomme affiliates. Alt for mange begår den fejl at være nærrige, for derefter at brokke sig over at det ikke giver nogle salg.

Sæt dig i modpartens sted – hvis man kan knokle for at få 300 kr eller for at få 40 kr., så ved du nok også hvad du selv vælger.

Bagsiderne og mine anbefalinger

Som overvejelserne viser, så er der også bagsider. Du kan risikere at oparbejde en konkurrence du ikke ønsker, udelukkende på baggrund af dine egne fee for salg. Specielt tele- og fagforeningsbranchen lider i dag under dette.

Min konklusion på det hele er at det i langt de fleste tilfælde fint kan betale sig at tilmelde sig et affiliate netværk som webshopejer. Affiliates er kreative og kan hjælpe dig med at skaffe salg du ikke havde fået ellers. Så kom igang og lav en aftale der er god for jer begge.

Hvilke netværk kan anbefales?

Dette afsnit er tilføjet på baggrund af kommentar spørgsmål.

Som webshopejer vil jeg vælge netværk ud fra følgende:

  • Er der startgebyr for at starte op?
  • Hvor stor en andel af det samlede fee tager netværket? Jo mere til sidste led i kæden jo bedre, da det giver mere effekt.
  • Har netværket andre sites og programmer i samme branche? Det kan være en fordel at de har.
  • Hvordan er netværkets hjemmeside overfor affiliates? Hvis det er umuligt at finde rundt, så vil kun få finde dit program, og dermed mindskes dine chancer.
  • Giv flere netværk et kald, og tag en snak med dem. Kommunikerer i godt sammen, så er der plus på den konto.
  • Tjek gerne økonomien i netværket – der er flere der er gået konkurs de sidste år.

Af netværk kan følgende nævnes (i vilkårlig rækkefølge):

Personligt synes jeg langt de fleste netværk har en skræmmende ringe side til deres partnere, det er typisk meget komplekst at finde og igangsætte kampagner. Et netværk som Partner-Ads er ikke voldsomt stort, men til gengæld er det min fornemmelse at Ken (der driver netværket) arbejder godt for sagen. Så igen, hvad er man til som webshopejer…?

Hvis du vil vide mere om hvordan man bruger affiliate til at øge omsætningen, så tjek denne video ud fra de herrer Mikael Rieck og Anders Saustrup.

 

This entry was posted in Online Marketing and tagged , . Bookmark the permalink.

14 Responses to Skal jeg bruge affiliate til min webshop?

  1. Mikael Rieck says:

    Hej Jacob,

    Fine tanker omkring det at benytte affiliates. Den vigtige ting er for mig, om det giver flere penge i kassen. Hvis svaret er ja, så bør man gøre det (og svaret vil næsten altid være “ja”).

    Det er rigtigt, at man kan få mere konkurrence, men at man lader være vil ikke udelukke at der er konkurrence. I stedet kan det være at konkurrenternes affiliates tager alle pladserne.

    Derudover skal man huske at indregne dem omkostning det er at have SEO-folk mv. til at arbejde for sig. Mit gæt er, at det vil være billigere at lade affiliates skaffe trafikken, end at prøve at skaffe den selv via SEO osv.

    Mvh
    Mikael

  2. Affiliate salg er rigtig godt til at få gang i en butik og der er en masse kreative mennesker til at markedsføre dig.

    Som en del af dine overvejelser, så bør du også lave nogle ‘spilleregler’ for dine affiliates. Måske er der en liste over ord de ikke må bruge (fx. dit firmanavn) eller måske en hel søgeordspolitik? Må de bruge adwords og i hvilket omfang etc. etc.

    Med andre ord kan du identificere nogle faldgruber og aftale dig ud af mange problemstillingerne.

  3. Mikkel says:

    Hvilke affiliatenetværk vil du så anbefale? Jeg går ud fra at der hos google’s displaynetværk kun er mulighed for CPC/CPM, og ikke en kickback for salg/anskaffelse af leads?

  4. Andreas Lolk says:

    Hej Jakob,

    Jeg tror, at budgettet og salgsprisen til affiliates ofte bliver sat for lavt på samme baggrund, som ved AdWords:

    For dårlig rådgivning og så det faktum, at det er muligt.

    Bare fordi du kan give et split på 5 % af din salgspris behøver det ikke gøre det til en god idé.

    Overvej også at give et højere fee til de affiliates, der giver dig kunder af ordentlig kvalitet. Der vil altid være forskelle i kvaliten af kunder, der kommer fra de forskellige affiliates og dermed skal du også give en forskellig værdi.

    Jeg er ikke helt enig i, at telebranchen lider under dette. Der er nogle andre omstændigheder, men på nogle punkter kan jeg godt se hvor du kommer fra.

  5. Jacob Kildebogaard says:

    Tak for de mange kommentarer – selv midt i påsken 🙂
    @Mikael: Det koster selvfølgelig at få hjælp, men affiliate kan være en lidt mere kortsigtet løsning, hvor hjælp til eget site kan betragtes som værende lidt længere sigt.
    Men ellers helt enig – jeg håber det står rimelig tydeligt at jeg mener man skal gøre det hvis man kan se en forretning i det 🙂

    @Jens: yes, du kan fint skære områder af sitet eller søgeord fra ift. AdWords annoncering. Men det mange glemmer er at affiliates godt må lede trafik ind på eget site først, og derefter videre til din webshop. Dvs. så hjælper hverken søgeord eller generel AdWords begræsning noget.

    @Mikkel: Jeg har tilføjet et afsnit i indlægget. Rigtig godt og relevant spørgsmål 🙂

    @Andreas: Yes, lige præcis. Som skrevet “vær ikke nærig”. Det ses alt for ofte, og rammer folk lige i nakken. Og super god pointe – beløn dine hårdtarbejdende folk med højere fee.
    Mht. telebranchen hvorfor mener du så ikke de lider under det? en søgning på fx “billigt mobil abonnement” giver kun 1 teleselskab i de organiske på side 1. Resten er affiliate sites. Og Hvor kommer jeg fra? 🙂

  6. Mikael Rieck says:

    @Jacob, er ikke helt enig med dig. SEO er ikke en engangsinvestering, men noget der skal investeres i kontinuerligt.

    Har du i øvrigt nogle bud på hvorfor der er så få i Danmark der har forstået det smarte i at bruge affiliates til at generere salg?

  7. @Mikael: Jeg er helt enig i at det er en kontinuerlig proces med SEO. Men med mindre at strategien er kun at skabe salg gennem affiliates, så må det aldrig nedprioriteres. I mine øjne er det en af de bedste investeringer.

    Og rigtig godt spørgsmål. Jeg tror affiliate ligger sidst i køen over tiltag. Og erfaringsmæssigt ved jeg hvor lang tid der til tider går før Analytics bruges aktivt – og hvis affiliate ligger derefter, så er der lang vej. Jeg tror mange har en tanke om at skabe en solid forretning først, og derefter topper med affiliate salget. Men du har en rigtig god pointe – kom i gang med affiliate, og få nogle ekstra salg!

  8. Andreas Lolk says:

    @Jakob
    Fordi mange folk leder efter de billigste priser og de gode sammenligningshjemmesider faktisk hjælper brugeren og det bedste teleselskab i sidste ende.

    Besøgende / klik fra de gode sammenligningshjemmesider vil ofte være prequalified, da de ved fx TDC har den bedste Tv-pakke, og vil derfor ikke gå ud og lede efter andre udbydere efterfølgende. På den måde mener jeg, at et klik fra en _rigtig_ affiliate side vil være mere værd end deres egen AdWords / SEM kampagne.

    Når det er sagt, så forstår jeg godt dit argument / “hvor du kommer fra” og er fuldstændig enig -Mange affiliate sider er rigtig dårlige og giver ingen værdi til teleselskabet.

    Det er her en aktiv affiliate medarbejder kan holde styr på hvilke sites webshoppen ønsker at blive vist på og kan op- eller nedjustere lead prisen baseret på den kvalitet der leveres.

    Generelt skal man holde sig fra den holdning, at affiliate marketing er set and forget.

    Mvh. Andreas..

  9. Peter Lauge says:

    Godt indlæg!
    Hvis man har en Magento shop, er det så bare et stykke kode som skal implementeres eller hvordan gør man det praktisk?
    Lauge

  10. Der hvor mange (f.eks.) shopejere går galt i byen er, når de tror at man bare skal oprette et par bannere inde i affiliate programmet, og så læne sig tilbage og vente på at ordrerne strømmer ind. Alt for mange gange har jeg været med til at starte affiliate aftaler op, som er løbet ud i sandet fordi man ikke har været villige til at lægge kræfterne i det.

    Hvis man derimod går ud aktivt og tager fat i en stribe partnere, laver nye kampagner i samarbejde med dem, og måske endda laver lidt månedlige konkurrencer for partnerne, så kan affiliate marketing i høj grad være en rentabel markedsføringskanal! Men som med så meget andet, så kræver det hårdt arbejde.

    Når det kommer til SEO, så kan affiliate marketing udnyttes til et par nasty tricks. Normalt kan dit site jo kun optage 1-2 positioner i SERP’en. Men hvis du har nogle gode affiliate partnere, hjælper dem lidt med SEO, og måske endda tillader dem at køre Adwords kampagner, så kan du i princippet komme til at dominere hele side 1 på konkurrenceprægede termer!

    Nuvel, Google er ikke glad for den slags, så man skal gå ldit stille med dørene 🙂
    Men jeg har set det gjort op til flere gange.

    Igen, det kræver dog hårdt arbejde.

  11. Strategen says:

    En god affilliate aftale er en aftale der giver begge parter værid – og som jeg ser det er der kommet mange flere lukrative aftaler gennem de to sidste år.

  12. Nu mangler der selvfølgelig også lige at blive forklaret, at der er noget der hedder Public og Private Affiliate Marketing 😛

    Public er de offentligt tilgængelige programmer, så som TradeDoubler, EuroAds og alle de andre.

    Private er når shoppen/sitet selv kører det hele, og bygger sit eget netværk af sites/partnere op. Mange af de større shop platforme har plugins til styring af dette, og ellers findes der flere SaS Private Affiliate Program services derude.

  13. Husk også Webgains som netværk. Dem har jeg de bedste erfaringer med.

  14. Pingback: Partner-ads modul til prestashop - Få det gratis her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *